Regularnie sprawdzaj olej do amortyzatorów motocyklowych – przeczytaj dalczego

Publikacja: on 23 lutego, 2024 0 396Wyświetlenia

Tak jak kierowcy samochodów, tak i miłośnicy jednośladów muszą dbać o swoje maszyny. Pozwala to na bezpieczną jazdę i minimalizuje konieczność napraw. Jednym z bardzo istotnych elementów w motocyklu są amortyzatory. Ich działanie uzależnione jest od odpowiedniego smaru.

Przeczytaj, jaki olej do amortyzatorów motocyklowych jest najlepszy.

Amortyzatory motocyklowe, co to?

Amortyzator to mechanizm zamontowany w przedniej części motocykla, który pomaga w utrzymaniu stabilności podczas skręcania. Jego głównym zadaniem jest kontrolowanie ruchu przedniego koła i zapobieganie nadmiernemu przechyleniu motocykla. Działa poprzez niwelowanie drgań, które mogą być przyczyną utraty przyczepności, zwłaszcza podczas jazdy w trudnych warunkach.

W przypadku jednośladów stworzonych do jazdy np. po piachu amortyzatory redukują niekontrolowane ruchy kierownicy na luźnej i nierównej nawierzchni, poprawiając stabilność motocykla i przeciwdziałając upadkowi.

Jak działa olej do amortyzatorów motocyklowych?

Olej do amortyzatorów motocyklowych wspomaga prawidłowe działanie zawieszenia, co poprawia komfort jazdy jednośladem i zapewnia bezpieczeństwo. Odpowiada za:

  • tłumienie drgań podczas jazdy na nierównym podłożu. Głównym zadaniem oleju jest kontrolowanie ruchu sprężyn i amortyzatora, aby zapewnić płynność jazdy i komfort;
  • ochrona elementów zawieszenia i uszczelek przed korozją. Dzięki temu amortyzatory są bardziej wytrzymałe i mniej podatne na uszkodzenia;
  • zapobieganie zbyt gwałtownemu uginaniu się zawieszenia oraz zbyt szybkiego powrotu do pozycji wyjściowej. Dzięki temu motocykl zachowuje stabilność i przyczepność na drodze;
  • konwersję energii generowanej przez nierówności na ciepło. Duże znaczenie ma tu wskaźnik lepkości, która wpływa na opór przepływu, co z kolei decyduje o prędkości, z jaką amortyzator kompresuje się i odbija.

Im lepsze właściwości smarne ma olej do amortyzatorów motocyklowych, tym mniejsze tarcie wytwarza się podczas jazdy. Wpływa to na większą wytrzymałość jednośladu.

Jaki olej wybrać?

Oleje do amortyzatorów motocyklowych mają niską gęstość i muszą sprawnie przepływać przez zaworki tłoka. Przy wyborze oleju do amortyzatorów ważne jest także zrozumienie indeksu lepkości. Wyższy wskaźnik oznacza lepszą stabilność temperaturową, ale wpływa na właściwości smarujące płynu. Oleje zalecane przez producentów mają lepkość najczęściej między 50 a 100cSt@40ºC.

Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi, które dostępne oleje są najlepsze. Wybór zależy od parametrów i marki jednośladu. Warto stosować się do wskazań producenta, bo dobrze dobrany olej gwarantuje lepsze działanie amortyzatorów motocyklowych.

Sprawdź jakość olejów od https://www.intermotors.pl/oferta/olej-amortyzatorowy-6411000~9563

Czym są oleje syntetyczne?

Oleje syntetyczne są uznawane za najwyższej jakości, ponieważ są najbardziej zaawansowane technologicznie. Powstają przez łączenie wielu substancji chemicznych i uszlachetniających. Jest wiele korzyści płynących z syntetycznych olejów silnikowych. Jednak nie do każdego pojazdu będzie to odpowiedni olej. Na stosowanie smarów syntetycznych trzeba odpowiedniego przygotowania.

Skutki niskiego poziomu oleju

Niski poziom oleju w amortyzatorach motocykla może prowadzić do różnych problemów. Oto kilka skutków niskiego poziomu oleju w amortyzatorach:

  1. Nieprawidłowa praca zawieszenia – to może wpłynąć na własności trakcyjne motocykla, a w skrajnych przypadkach spowodować utratę kontroli nad pojazdem.
  2. Przegrzewanie się silnika – jeśli poziom oleju jest zbyt niski, komponenty zawieszenia mogą nie otrzymywać odpowiedniej ilości smaru, co prowadzi do przegrzewania. Konsekwencją jest uszkodzenie, a nawet zatarcie silnika.
  3. Wyciek oleju oznacza uszkodzenie hydraulicznego systemu wewnątrz amortyzatora. Jeśli dojdzie do wycieku, konieczne jest wymienienie amortyzatorów na nowe.

Warto regularnie sprawdzać poziom oleju w amortyzatorach motocykla i dbać o właściwe funkcjonowanie, aby uniknąć potencjalnych problemów.

Jak sprawdzić poziom oleju w motorze?

Wiesz już, że ważna jest kontrola poziomu oleju, ale jak się za to zabrać? Wystarczy kilka prostych czynności:

  1. Rozgrzej silnik do temperatury roboczej, wyłącz i poczekaj kilka minut, aby olej spłynął z górnej części.
  2. Jeśli Twój motocykl ma szybę kontrolną, utrzymuj go w poziomie (siedząc na nim albo stojąc obok) i spójrz na szybę znajdującą się na dolnej części silnika. Upewnij się, że poziom oleju mieści się między dwoma oznaczeniami na obudowie. Jeśli Twój motocykl ma zarówno podstawę centralną, jak i szybę kontrolną, zmierz poziom w ten sposób i porównaj go z oznaczeniem widocznym na podstawie centralnej.
  3. Jeśli Twój motocykl ma miarkę, sprawdź w instrukcji obsługi, jak ją umieścić, aby uzyskać dokładny odczyt. Zazwyczaj wycierasz miarkę i wkładasz ją do otworu, aż dotknie gwintu wlewu oleju. Upewnij się, że gwint jest prosty i motocykl jest w poziomie, aby uniknąć błędnych odczytów.

Istotny jest też wygląd płynu. Idealny olej będzie bursztynowy, podobny do dnia, w którym został wylany z butelki. Ciemny lub czarny oznacza konieczność wymiany oleju. Biały lub mleczny może świadczyć o dostaniu się płynu chłodzącego do oleju i sugerować uszkodzenie uszczelki głowicy lub poważny problem z silnikiem.

Wybierając olej z odpowiednim wskaźnikiem lepkości i dbając o jego poziom, możesz mieć pewność bezpiecznego używania swojego motocykla.