- Strona Główna
- Uncategorized
- Co zrobić, gdy Mac nie widzi dysku zewnętrznego lub pamięci Flash USB?
Co zrobić, gdy Mac nie widzi dysku zewnętrznego lub pamięci Flash USB?
Dyski zewnętrzne, pendrive’y oraz innego rodzaju pamięć przenośna to, bez wątpienia, użyteczne narzędzia. Można na nie przecież wgrać zdjęcia, muzykę, filmy i zabrać je w dowolne miejsce, podłączyć do dowolnego komputera… no właśnie – z podłączaniem czasem może pojawić się problem. Czasami bowiem komputer z systemem MacOS kompletnie nie wykrywa podłączonego dysku zewnętrznego… co zrobić w takiej sytuacji?
Po pierwsze – sprawdźmy, czy urządzenie w ogóle działa
Wystarczy po prostu podłączyć je do innego komputera, lub – za pomocą kabla OTG – do smartfona lub tableta, jeśli obsługują one zewnętrzną pamięć USB. Jeśli na innym sprzęcie dysk zewnętrzny działa normalnie, z powrotem podłączmy go do portu komputera iMAC.
Jeśli potwierdziliśmy, że urządzenie samo w sobie działa poprawnie, po podłączeniu go do komputera Mac przejdźmy do narzędzia systemowego Disc Utility. Wyświetlają się tu wszelkie podłączone do naszego sprzętu przenośne urządzenia pamięci. Dla pewności możemy użyć opcji “wykryj wszystkie podłączone urządzenia”.
Jeśli nasze urządzenie jest widoczne, ale jego nazwa zapisana jest zszarzałym, wyblakłym kolorem – znaczy to, że system miał problemy z jego automatycznym zamontowaniem. Nadal możemy jednak spróbować zamontować je samodzielnie, wybierając po prostu odpowiednią opcję w górnej części panelu.
Dość często rozwiązuje to problem, jeśli jednak w naszym przypadku nie – jest jeszcze kilka opcji, jakie możemy wypróbować.
Pierwsza pomoc
Jeśli problem nadal nie został rozwiązany,lub opcja “zamontuj” jest wyszarzona, warto skorzystać z narzędzia pierwsza pomoc. Funkcja ta sprawdzi podłączoną pamięć przenośną pod kątem błędów, które można naprawić. Jeśli taki problem rzeczywiście istnieje i to on powoduje, że urządzenie nie jest rozpoznawane przez komputer – będziemy mogli go naprawić. Po takim zabiegu pamięć zewnętrzna powinna już działać po podłączeniu do komputera Mac – chyba, że problem leży jeszcze gdzie indziej.
Resetowanie portów USB
Czasami za problemy z rozpoznaniem pamięci flash przez komputer Mac odpowiadają porty USB. W razie problemów warto więc je zresetować. W pierwszej kolejności kombinacją klawiszy Command + Opcja + P + R uruchamiamy ponownie komputer, następnie dla pewności zamykamy wszelkie aplikacje (Command+Opcja+Escape). Jeśli po podłączeniu urządzenia USB komputer nadal go nie “widzi”, możemy przełączyć system Mac w tryb uśpienia, a po kilkunastu sekundach – wybudzić. Alternatywnie, możemy również całkowicie wyłączyć urządzenie, odłączyć je od sieci, i uruchomić ponownie po ok. 30-45 sekundach.
Błędny format dysku
Bardzo możliwe, że pamięć przenośna została sformatowana w nieodpowiednim formacie – dlatego też komputer Mac nie jest w stanie jej rozpoznać. Tutaj mamy małą poradę – aby dysk twardy lub pamięć USB mógł zostać “odczytany” przez system, a także nadal mógł być otwierany przez komputery z systemem WIndows, należy skorzystać z formatu FAT32 lub ExFAT.
Oczywiście, jeśli zależy nam na posiadanych na dysku danych, konieczny jest ich back-up. W tym celu należy po raz kolejny podłączyć pamięć przenośną do innego urządzenia, a następnie skopiować pliki, jakie chcemy zachować, na jego dysk twardy.
Oczywiście, jeśli nie zależy nam na znajdujących się na pamięci przenośnej danych – zawsze możemy po prostu wybrać opcję “wymaż”. Jest to sposób o wiele szybszy, ale pamiętajmy, że usunie on wszystkie dane znajdujące się w pamięci flash.
Naprawa błędów za pomocą terminala
Ostatnią opcją, jaką opiszemy w naszym poradniku, jest naprawa ewentualnych błędów dysku przenośnego za pomocą terminala, Oto jak jej dokonać krok po kroku:
- Otwieramy terminal i wpisujemy polecenie diskutil listSprawdzamy numer dysku USB i wpisujemy polecenie diskutil info discX (X – numer dysku)
- Następnie wpisujemy komendę diskutil eject discX i zatwierdzamy klawiszem Enter
- Ponownie wpisujemy diskutil list, zatwierdzamy ENTER i czekamy, aż sprawdzany dysk zniknie z listy.
- Zamykamy okno terminala i otwieramy konsolę
- Wybieramy opcję “Errors and Failures”
- Jeśli na liście pojawią się jakiekolwiek błędy – naprawiamy je.
Po tych działaniach dysk powinien zacząć działać poprawnie.