Otyłość wśród dzieci

Co zrobić, by wyciągnąć malucha z otyłości?

Publikacja: on 26 września, 2022 0 334Wyświetlenia

Otyłość wśród dzieci w ciągu ostatnich laty szczególnie przybrała na sile. To choroba, która lekceważona może w przyszłości prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.

Otyłość wśród dzieci w ciągu ostatnich laty szczególnie przybrała na sile. To choroba, która lekceważona może w przyszłości prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Chociaż bywa, że za otyłością dziecka kryje się podłoże genetyczne, najczęściej wynika ona z niewłaściwego trybu życia, nieprzemyślanej diety i braku ruchu. Jak pomóc swojemu dziecku i wesprzeć je w walce z otyłością?

Skąd bierze się otyłość wśród dzieci?

Gdy Twoje dziecko jest otyłe, w żadnym wypadku nie powinnaś tego zbywać – nieleczona otyłość prowadzi do problemów z cholesterolem, miażdżycy, nadciśnienia, przeciążenia stawów, cukrzycy. Nie możemy też ignorować efektów psychologicznych, jakie niesie ze sobą dziecięca otyłość: maluchy czują, że odstają od rówieśników, czują się wykluczone, niektóre dzieci mogą je wyszydzać. Szukając przyczyny otyłości swojego dziecka, najpierw musimy spojrzeć na samych siebie – czy zapewniliśmy dziecku zbilansowaną dietę, czy nieuważnie podsuwaliśmy mu łakocie i fastfoody? Czy w naszych dietach dominuje tłuste, smażone jedzenie? Czy sami aktywnie spędzamy czas wolny i zachęcamy do tego dziecko, czy wolimy rozsiadywać się przed telewizorem? Odpowiedź na te pytania zwykle nie jest łatwa i wymaga autorefleksji, ale zwykle brzmi prosto: jeśli chcemy pomóc dziecku, musimy sami się zaangażować i zmienić swoje zachowanie.

Jak pomóc dziecku z otyłością?

Przed odchudzaniem dziecka powinniśmy wybrać się do lekarza, aby pomógł nam ustalić właściwą dietę dla dziecka. Dobierając aktywności fizyczne dla malucha, również najlepiej skonsultować się z profesjonalistą – niektóre ćwiczenia mogą być dla dziecka zbyt obciążające i przyniosą więcej szkody, niż pożytku. Wspierajmy też nasze dzieci w tym procesie, bo z początku na pewno będzie dla nich trudny – nie obwiniajmy ich, nie bądźmy opryskliwi, nie krytykujmy, nie wymagajmy natychmiastowych efektów. Zachęcajmy do regularnej, konsekwentnej pracy i towarzyszmy im przez cały proces. Jeśli twoje dziecko będzie musiało przejść na dietę, to nie powinno czuć się wykluczone jedząc sałatki, podczas gdy reszta rodziny wcina smażone dania – przejdź na dietę razem ze swoim dzieckiem. Ruszajcie się razem: wycieczki rowerowe, spacery, wyjścia na basen – wszystkie te aktywności to przede wszystkim świetny sposób na spędzanie razem czasu. Upewnij się, że w szkole dziecko je wartościowe posiłki, szykuj mu zdrowe i pożywne drugie śniadanie, nie zwalniaj z lekcji wuefu. Coraz częściej szkoły chcą dbać o poprawę zdrowia swoich uczniów – zainteresuj się, czy oferują piesze bądź rowerowe wycieczki, dodatkowe zajęcia gimnastyczne, interaktywne tablice czy magiczny dywan, które angażują najmłodszych do integracyjny gier i zabaw ruchowych. Kluczem do wyjścia z otyłości jest konsekwencja. Pięć posiłków dziennie o regularnych porach, aktywność ruchowa przez przynajmniej 45 minut dziennie, ograniczenie siedzenia przed telewizorem i komputerem do ustalonych godzin. Ważna jest również wiedza o tym, czego podczas odchudzania dziecka nie robić: unikaj suplementów diety; u dzieci młodszych nie licz kalorii, a po prostu pilnuj regularności posiłków i staraj się, by były zdrowe i zbilansowane; nie zmuszaj dziecka do niczego, staraj się je jedynie przekonywać i pokazać, że oboje skorzystacie na zmianie. Zachęcaj dziecko do picia wody, ucz, że nie należy się przejadać i przede wszystkim – rozmawiaj. Komunikacja to klucz do rozwiązania każdego problemu z dzieckiem.